2016/06/23

日本のチョコムースのレシピ (Japanese Chocolate Mouse Recipe)



Jag ville testa att baka utifrån en japanskt recept på choklad mousse/pudding och se hur mycket av receptet jag förstod. Jag är inte alls bra på kanji men att följa receptet var lättare än vad jag trodde!

Här under har jag kopierat receptet:
材料3こで簡単!チョコムースのレシピ動画です。
【材料】2人分
板チョコ 60g
マシュマロ 100g
牛乳 200ml
【手順】
1.ボウルにマシュマロと牛乳を入れ 1分30秒レンジで加熱します
2.一度取り出し、よくかき混ぜてからさらに1分加熱します
3.よくかき混ぜるとマシュマロの形が無くなります
4.チョコを溶かします(60度のお湯で湯煎or600W 1分)
5.3と4をかき混ぜて一度こします
6.容器に入れて冷蔵庫で 2,3時間冷やします
7.完成です


Översätta receptet till ett ungefär:
(för 2 personer)
Mjölkchoklad 60g
Marshmallow 100g
Mjölk 200ml

-Hur du gör-
1. Häll i mjölk och marshmallows i en bunke, fukta marshmallow och använd sedan mikrovågsugnen i 1,5min.
2. Ta ut och rör om. Sedan in i mikrovågsugnen i 1 minut till.
3. Ta ut och rör om  igen i mjölken så att all marshmallows har "smällt" ner i mjölken.

4. Dela chokladen och lägg i en annan bunke och över varmt vatten i ungefär 1 min, så att det har nästan smällt. (Jag använde mikrovågsugnen här också).
5. Rör om i chokladen och häll i det i marshmallow-smeten. Rör om.
6. Ta fram koppar/muggar att hälla smeten i och sedan lägger du in dem i kylskåpet för 2-3 timmar (jag hade ungefär 24 timmar på grund av att jag gjort fler och lite annorlunda).
7. Färdig att servera.

Jag skulle göra detta recept för 6 personer så jag multiplicerade receptet med 3 så jag fick ut att jag behövde. Dock fick jag upp till nästan 10 koppar när jag själv gjorde och hade lite problem med att få plats med allt i mina bunkar så var tvungen att dela upp och leka lite med marshmallow-smeten! Sen ville inte alla marshmallows smälta så som du kan se så syns det ännu i smeten och de syntes även efter 24 timmar i kylskåpet! 

Sedan märkte jag även att smeten krymper väldigt mycket på de jag har gjort men det gör inget då det var gott i alla fall!

Receptet är från den japanska FaceBook sidan Kurashiru Food (クラシルフード)
Kolla gärna in mer av deras recept både för mat och desserter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

ありがとう〜♪ (=^0^=)/