2015/07/29

World most known food from Japan on an "express train"

Sushi 鮓 en av de mest välkända maträtterna från Japan som finns över hela världen. Matträtten finns för alla, vegetarisk, vegansk, med skaldjur, fisk, ägg med mera. Sushi har blivit en stor hit runt världen och man kan välja vad man själv skulle vilja ha för slags sushi bitar. Med sushi får man oftast få bredvid en skål till japansk soya sedan wasabi och gari (inlagd ingefära) med på uppläggningen. Jag vet inte hur mycket det kostar exakt men i Sverige kan det vara lite dyrt för cirka 10-12 bitar. Då får man välja mellan bland annat Nigirizushi 握り寿司 och Makizushi 巻き寿司 bitar.


Nigirizushi 握り寿司 består av ihop pressad ris som man sedan lägger antingen fisk, skaldjur, grönsaker men kan ibland också ha kött på. Det vanligaste är att det som ligger på riset är rått men det finns även att det är tillagat, kokt eller stekt så som 'tamagoyaki 卵やき/dashimaki 出し巻き' (ägg, omelett)

I Stockholm har jag sätt att det finns ett sushi ställe som heter "Sushi rulle", det vill säga att det är ett liten snabbmats resturang där man kan köpa en sushi rulle för 30kr (en rulle är ca 4 makizushi 巻き寿司 bitar). Makizushi 巻き寿司 är de som består av något slags inlägg som är inrullad i ris och sedan nori. Dessa rullar är sen skuren till ungefär 2cm tjocka runda bitar. 

Jag har aldrig varit en fantast i sushi då jag bland annat inte gillar råa saker och sen smaken av vinäger och allt annat är inte på mina smaklökar, dock så tycker jag att japanska Kaiten Sushi awesome! Kaiten Sushi är att man får ett bord bredvid det gående rullbandet och man beställer via TVskärmen som finns bredvid bordet. Då kommer din mat komma till dig efter ditt bordsnummer och du tar maten ifrån bantet och njuter av maten!

Hittade en video på YouTube på hur det kan se ut på en Kaiten ställe! Har inte själv varit på ett men skulle kanske kunna testa en sådant ställe bara för att se om sushin i Japan faller mig i smaken! ^^






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

ありがとう〜♪ (=^0^=)/