2015/11/04

JLPT - Japanese Language Proficiency Test

Jag har funderat ganska länge på att om jag ska och göra JLPT snart då det känns som att jag vill se hur mycket förståelse i Japanska jag verkligen har. Jag har alltid dragit mig ur när jag ska anmäla mig själv men borde nog satsa det som ett mål till typ nästa år att ta och göra ett av testen!
Måste då åka till antingen Finland eller Danmark för att göra testet men åker hellre till Finland då jag känner till Helsingfors ganska väl, samt att jag kan språket så det lönar sig nog :)

JLPT är förkortning på Japanese Language Proficiency Test. Det testet är uppbyggd på att man ska visa sina kunskaper i läsförståelse,  hörförståelse och talkunskap i japanska språket. Den lägsta nivån är N5 som är grundläggande 100ish kanji som är baskunskap. N4 är nästa nivå och är lite svårare än N5. Nivåerna går upp till N1 som är avancerad nivå och då du ska kunna bemästra nästan alla kanin. 
För att kunna läsa en hel tidning på japanska ska du kunna mer än 500 kanji och där med nästan 80% av all läsning kan du då göra. 

N5 - basic nivå
N4
N3 - mittemellan N4 och N2
N2
N1 - Avancerad nivå

För att få mer information till av JLPT är så gå in på deras egna hemsida och läs mer: http://www.jlpt.jp/e/index.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

ありがとう〜♪ (=^0^=)/