2013/08/06

Basic ord och meningar

För att lära sig att prata japanska rätt så orden låter sätt blir att du måste träna på ditt uttal. Om du inte kan Hiragana så ska du inte lära dig ord och meningar innan du har lärt dig Hiragana och att uttala alla tecken rätt.


Här har ni en video jag hittade på YouTube på en 16 årig flicka uttalar alla tecken i Hiragana. Lyssna och lär! 


Här har ni också en video på en sång hon gör med alla tecken och visar samtidigt ord och meningar i sin video!

För er som har kommit så långt att ni har lärt ett att uttala Hiragana rätt tänkte jag göra en lista på det mest användbaraste ord och meningar som är bra att kunna.
Let's go!
Kom ihåg att detta är bara Basic ord. Tog bara de mest vanligaste jag kunde komma på men kommer göra lite mer tabeller då jag har tid och kommer på vad jag ska skriva om! =)

Svenska
Japanska (Romaji)
Hiragana
Hej
Konnichiwa
こんにちは
Hej då
Ja ne / Sayonara
じゃね / さよなら
Vad heter du?
Onamae wa desu ka?
おなまえはですか?
Mitt namn är....
Namae wa …. desu
なまえは。。。です
Hur mår du?
Ogenki desu ka?
おげんきですか?
Jag mår bra
Genki desu!
げんきです!
Välkommen
Youkosou
ようこそう
Varsågod
Dou itashimashite
どういたしまして
God morgon
Ohayogazaimasu
おはようございます
God dag
Konnichiwa
こんにちは
God kväll
Konbanwa
こんばんは
God natt
Oyasuminasai
おやすみなさい
Trevligt att träffas
Hajimemashite
はじめまして
Jag är ledsen
Gomen’nasai
ごめんなさい
Ursäkta
Sumimasen
すみません
Ja
Hai
はい
Nej
Iie
いいえ
Det var länge sedan
Hisashiburi da ne
ひさしぶりだね
Tack / Tack så hemskt mycket
Arigatou / Domo Arigatou
ありがとう / どうもありがとう

Var försiktig
Ki o tsukete
きおつけて
Wow
Sugoi
すごい
Bra gjort
Ii
いい
Eller hur?
Desu ne / da ne / ne
ですね / だね / ね
Hur gammal är du?
Nansai desu ka?
なんさいですか?
Jag är …. år
… sai desu
。。。さいです
Vad är klockan?
Ima nanji desu ka?
いまなんじですか?
TEX: den är halv elva
Juuniji han desu
じゅうにじはんです
Jag förstår inte
Wakarimasen
わかりません
Jag förstår
Wakarimasu
わかります

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

ありがとう〜♪ (=^0^=)/